Welkom op mijn blog!!



Het concept 23 dingen is mijn inziens een briljant idee om mensen op een redelijk simpele wijze de technische hulpmiddelen t.b.v gemeenschapsvorming aan te leren. Waar het op neer komt, is de mensen leren om te gaan met middelen waarmee ze op de digitale snelweg met elkaar van gedachten en beelden kunnen wisselen. Dit proces bevordert saamhorigheid, efficientie en motiveert mensen samen op zoek te gaan naar oplossingen of nieuwe werkwijzen.

De cursus zelf is geen magisch middel om een bibliotheek verder op de digitale snelweg te krijgen, maar het is wel de basis voor medewerkers van bibliotheken om op de digitale snelweg met anderen van gedachten, beelden en ervaringen te wisselen. Een vervolg op deze bouwsteen kan een cursus over concrete web 2.0 "bibliotheek" toepassingen zoals vob sitegenerator, gids, aquabrowser, videomodule, aladin, ikwilietsleren enz zijn.

De cursus 23 dingen is voornamelijk een doet-het-zelf cursus. Ik zal in mijn groep de mensen begeleiden en waar nodig helpen, maar het is de bedoeling dat mensen spelenderwijs zelf leren experimenteren. Ik zal voor de 23 dingen wel deze blog gebruiken om de basis elementen op een rij te zetten.

Evaluatie afgelopen dagen

Mijn angst dat mijn begeleidersrol ook gebruikt zal worden voor pc problemen is niet terecht geweest. Ik zie de afgelopen dagen collega's om me heen die met plezier en enthousiasme aan de slag zijn gegaan. Er zijn ook ludieke voorvallen voorkgekomen.

Bijvoorbeeld iemand die bij de koffieapparaat eerst begint met de mededeling "ïk kan geen gmail-account aanmaken" en "of ik daarbij kan helpen". In plaats van mijn cafeine- en nicotineshotje te halen, heb ik aangeboden om op mijn plek een gmail account aan te maken. Achter mijn pc, na de internetbrowser opgestart te hebben, kreeg ik te horen dat hij eigenlijk geen "gmail-account wilde en al een wordpress blog had en eigenlijk niet zoveel zin had om aan de cursus mee te doen". De persoon in kwestie is al langer op het net aanwezig en weet al veel, maar ik wees hem dessalnietemin er op dat er toch nog veel voor hem is te leren gedurende de cursus 23 dingen. Het was nog wel vroeg, hopelijk is zijn humeur in de loop van de dag beter geworden en wordt het uiteindelijk een van de beste bloggers :)

De meeste mensen uit mijn groep verschuiven vanwege hun overvolle agendas de 3 dingen naar het einde van de week. Nadeel daarvan is dat er een weekend tussen zit waardoor sommige dingen niet meer zo vers in het geheugen blijven.

0 reacties: