Welkom op mijn blog!!



Het concept 23 dingen is mijn inziens een briljant idee om mensen op een redelijk simpele wijze de technische hulpmiddelen t.b.v gemeenschapsvorming aan te leren. Waar het op neer komt, is de mensen leren om te gaan met middelen waarmee ze op de digitale snelweg met elkaar van gedachten en beelden kunnen wisselen. Dit proces bevordert saamhorigheid, efficientie en motiveert mensen samen op zoek te gaan naar oplossingen of nieuwe werkwijzen.

De cursus zelf is geen magisch middel om een bibliotheek verder op de digitale snelweg te krijgen, maar het is wel de basis voor medewerkers van bibliotheken om op de digitale snelweg met anderen van gedachten, beelden en ervaringen te wisselen. Een vervolg op deze bouwsteen kan een cursus over concrete web 2.0 "bibliotheek" toepassingen zoals vob sitegenerator, gids, aquabrowser, videomodule, aladin, ikwilietsleren enz zijn.

De cursus 23 dingen is voornamelijk een doet-het-zelf cursus. Ik zal in mijn groep de mensen begeleiden en waar nodig helpen, maar het is de bedoeling dat mensen spelenderwijs zelf leren experimenteren. Ik zal voor de 23 dingen wel deze blog gebruiken om de basis elementen op een rij te zetten.

Ding #5 RSS feeds vinden

In Ding 5 hebben we de opdracht op zoek te gaan naar feeds, hetzij op sites zelf of dmv zoekmachines. De oefeningen zijn alsvolg;


1 Experimenteer met enkele van de hierboven genoemde zoektools, die je helpen om nieuwe RSS feeds te vinden op het gebied van bibliotheken. Een ander onderwerp is natuurlijk ook goed

2 Abonneer je op een aantal van die nieuwe RSS feeds en schep orde in je Netvibes pagina door het toevoegen van nieuw Tabs

3 Schrijf een blogpost over je ervaringen. Welke zoekmethode vond je het prettigst in gebruik, wat vond je moeilijk? Heb je nog andere dingen ontdekt, andere zoekmiddelen?

Ik zal dit bericht in de loop van de week bijwerken. Ik wilde vandaag zelf ook met netvibes aan de slag, door enkele gecategoriseerde tabs aan te maken. Helaas ligt netvibes al meer dan een uur plat. En dat is net het uurtje wat ik voor de cursus had uitgetrokken. Het zit niet altijd mee :)

3 reacties:

23 Dingen zei

Wow, kom nu pas weer hier bij je, maar je hebt de boel flink ge-remade!
De 24e lag Netvibes er inderdaad een hele tijd uit. Was balen, maar het heeft ze wel goed gedaan. Want je kan je nu weer goed abonneren op de RSS feed van 23dingen.nl/vob

Gebruik jij al langer RSS, vanwege je IT verleden?

1000 en 1 dingen zei

hoi Rob, ja ik heb vaker in het verleden met rss feeds gewerkt. Ik kreeg een vraag of het mogelijk was om een andere blogger template op te laden. Vandaar de nieuwe look. Ik moet mezelf dwingen om dingen te doen die ik al jaren doe, en dan vervolgens er een stuk over schrijven. Ik heb mijn tijd benut door collegas te helpen, ook uit andere groepen. :) Ik gebruik het blog hoofdzakelijk als instructieblog maar met een persoonlijk tintje. Ik merk wel dat sommige mensen door alle info op 23dingen.nl een beetje overdonderd worden. De mensen zijn gewend aan overzicht, wanneer dat in een vreemde omgeving ontbreekt raken ze een beetje de weg kwijt en weten ze niet waar ze moeten beginnen. Op mijn blog probeer ik de 23 dingen kort en bondig samen te vatten met een verwijzing naar jouw site.

23 Dingen zei

In het begin is het inderdaad wennen aan alles, dat zie ik bij de meeste groepen. Maar zo na Ding 7, 8 komt de routine er in. Dan is het bloggen niet meer vreemd en RSS onder de knie (hoop ik). En ja, de structuur van een weblog is eenmaal anders dan een 'gewone' site. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.

De directe hulp van jullie, als coach, is wel heel fijn. Waarschijnlijk zal de vraag geleidelijk aan minder worden.