Welkom op mijn blog!!



Het concept 23 dingen is mijn inziens een briljant idee om mensen op een redelijk simpele wijze de technische hulpmiddelen t.b.v gemeenschapsvorming aan te leren. Waar het op neer komt, is de mensen leren om te gaan met middelen waarmee ze op de digitale snelweg met elkaar van gedachten en beelden kunnen wisselen. Dit proces bevordert saamhorigheid, efficientie en motiveert mensen samen op zoek te gaan naar oplossingen of nieuwe werkwijzen.

De cursus zelf is geen magisch middel om een bibliotheek verder op de digitale snelweg te krijgen, maar het is wel de basis voor medewerkers van bibliotheken om op de digitale snelweg met anderen van gedachten, beelden en ervaringen te wisselen. Een vervolg op deze bouwsteen kan een cursus over concrete web 2.0 "bibliotheek" toepassingen zoals vob sitegenerator, gids, aquabrowser, videomodule, aladin, ikwilietsleren enz zijn.

De cursus 23 dingen is voornamelijk een doet-het-zelf cursus. Ik zal in mijn groep de mensen begeleiden en waar nodig helpen, maar het is de bedoeling dat mensen spelenderwijs zelf leren experimenteren. Ik zal voor de 23 dingen wel deze blog gebruiken om de basis elementen op een rij te zetten.

Ding #11 Wikis en bibliotheken

Wiki betekent in het hawaiaans "snel". Wikis zijn applicaties die het mogelijk maken dat meerdere mensen tegelijkertijd aan een document kunnen werken. Het oorspronkelijke doel van de makers van wikipedia is een online encyclopedie wat door het publiek wordt bijgehouden. Daarbij geldt dat een meerderheid bepaald wat "waar" is. Men stelt op de site dat men niet verantwoordelijk is voor de inhoud van wikipedia. Waardoor men eigenlijk toe geeft dat ze niet garant kunnen staan voor de betrouwbaarheid van de informatie van wikipedia. Het is ook mogelijk om een eigen wiki op te zetten. Daarvan wordt door Rob Cours op zijn site een aantal voorbeelden van gegeven. Bibliotheken die met een wiki applicatie gezamenlijk informatie bijhouden. Handig middel wat men in de bibliotheekbranche goed kan inzetten voor bijvoorbeeld internet dossiers voor gemeenschappelijk gebruik.

3 reacties:

23 Dingen zei

Elke keer als ik hier kom, ben ik blij verrast door dit design. Dat pagina element RSS Mixer vind ik wel fraai. Hoe werkt dat?

Wat wiki's betreft. Zou jij toepassingen weten waarvoor een wiki intern gebruikt kan worden? Of weet je of er teams mee werken?

1000 en 1 dingen zei

Hoi Rob,

Rss mixer biedt de mogelijkheid één rss feed te maken van meerdere rss feeds. Een optie die netvibes begrijpelijkerwijs niet biedt.

In het verleden werden op bibliotheek.nl dossiers aangemaakt. Die werkzaamheden zal het KB overnemen. Daar lijkt me een wiki voor gschikt.

grt

Unknown zei

Hoi Farid,

Door je reacties op ZB Digitaal belandde ik op je blog en opeens realiseerde ik me dat jij bij de VOB hoort maar helemaal niet in mijn VOB-verzameling zit in Netvibes.

Vandaar dat ik hier nog niet heb gereageerd.

Je hebt een fantastisch mooi ontwerp hier en hele mooie bijdragen. Ik ga meteen uitzoeken of ik nog meer weblogs mis want ik heb ergens nog wel een overzicht.

Excuses voor dit hiaat. Ik voeg je feed nu natuurlijk onmiddelijk toe :-)

Edwin