Welkom op mijn blog!!



Het concept 23 dingen is mijn inziens een briljant idee om mensen op een redelijk simpele wijze de technische hulpmiddelen t.b.v gemeenschapsvorming aan te leren. Waar het op neer komt, is de mensen leren om te gaan met middelen waarmee ze op de digitale snelweg met elkaar van gedachten en beelden kunnen wisselen. Dit proces bevordert saamhorigheid, efficientie en motiveert mensen samen op zoek te gaan naar oplossingen of nieuwe werkwijzen.

De cursus zelf is geen magisch middel om een bibliotheek verder op de digitale snelweg te krijgen, maar het is wel de basis voor medewerkers van bibliotheken om op de digitale snelweg met anderen van gedachten, beelden en ervaringen te wisselen. Een vervolg op deze bouwsteen kan een cursus over concrete web 2.0 "bibliotheek" toepassingen zoals vob sitegenerator, gids, aquabrowser, videomodule, aladin, ikwilietsleren enz zijn.

De cursus 23 dingen is voornamelijk een doet-het-zelf cursus. Ik zal in mijn groep de mensen begeleiden en waar nodig helpen, maar het is de bedoeling dat mensen spelenderwijs zelf leren experimenteren. Ik zal voor de 23 dingen wel deze blog gebruiken om de basis elementen op een rij te zetten.

Ding #17 Web 2.0

Zoveel web 2.0 toepassingen, hyves, facebook, linked, monsterboard enz. De meesten beseffen al dat je niet voor al die verschillende toepassingen verschillende accounts moet maken maar dessalnietemin is het een gedoe om bij al die sites je eigen profiel en cv up to date te houden. http://www.atomkeep.com/ zorgt er voor je accounts bij de verschillende sites gesynchroniseerd worden. Daarnaast hebben we rss. Door de grote hoeveelheden rss-feeds heb je haast een dagtaak aan het bijhouden van de rss. Je kunt http://www.rssmixer.com/ gebruiken om meerdere rss-feeds te combineren. Een laatste web 2.0 toepassing die mijn aandacht heeft getrokken is http://www.alibaba.com/ Een site die internationaal handel vergemakkelijkt en kleine producenten een podium geeft om zaken te doen met de hele wereld.

1 reacties:

Unknown zei

Van Alibaba had ik nog nooit gehoord. Dat is inderdaad een leuk initiatief!