Welkom op mijn blog!!



Het concept 23 dingen is mijn inziens een briljant idee om mensen op een redelijk simpele wijze de technische hulpmiddelen t.b.v gemeenschapsvorming aan te leren. Waar het op neer komt, is de mensen leren om te gaan met middelen waarmee ze op de digitale snelweg met elkaar van gedachten en beelden kunnen wisselen. Dit proces bevordert saamhorigheid, efficientie en motiveert mensen samen op zoek te gaan naar oplossingen of nieuwe werkwijzen.

De cursus zelf is geen magisch middel om een bibliotheek verder op de digitale snelweg te krijgen, maar het is wel de basis voor medewerkers van bibliotheken om op de digitale snelweg met anderen van gedachten, beelden en ervaringen te wisselen. Een vervolg op deze bouwsteen kan een cursus over concrete web 2.0 "bibliotheek" toepassingen zoals vob sitegenerator, gids, aquabrowser, videomodule, aladin, ikwilietsleren enz zijn.

De cursus 23 dingen is voornamelijk een doet-het-zelf cursus. Ik zal in mijn groep de mensen begeleiden en waar nodig helpen, maar het is de bedoeling dat mensen spelenderwijs zelf leren experimenteren. Ik zal voor de 23 dingen wel deze blog gebruiken om de basis elementen op een rij te zetten.

Ding #16 Youtube

Youtube is eigendom van Google. Het is een site die mensen kosteloos de mogelijkheid biedt om hun videos op het internet te publiceren en te delen. Nadeel van youtube is dat je beperkt bent tot uitzendingen van 10 minuten en je door de grote hoeveelheden videos, door de bomen het bos niet meer kunt zien. Ik heb recentelijk een youtube klone voor ikwilietsleren.nl geimplementeerd. De site is bedoeld voor laaggeletterden. Vanwege de beperking van 10 minuten, je onafhankelijk maken van grote bedrijven als google, hebben we gekozen voor een eigen module ipv de videos op youtube zetten. Sites als youtube, hyves e.d moet je inderdaad opzoeken, wel met gedachte om je eigen aanbod te promoten en mijn inziens niet om als functionaliteit binnen je eigen bedrijfsapplicaties.

1 reacties:

Unknown zei

In die onafhankelijkheid zit natuurlijk wel iets maar er zijn ook veel videosites waar je wel langere filmpjes kunt uploaden en integreren op je site. De bekendste is Google Video maar er zijn er nog veel meer, sommige met uitgebreide bewerkingsmogelijkheden.

De modules op ikwilietsleren zien er mooi uit maar ze kunnen niet embed worden in sites en blogs, als ik het goed zie. Je kunt ze alleen doormailen. Daarmee worden gebruikers dan toch gedwongen die site te bezoeken. En als je dan niet bij de eerste tien zoekresultaten in google staat wordt dat toch een steeds lastiger verhaal.

En stel nu dat YouTube er opeens de brui aan geeft (nog weinig meegemaakt in die zin in drie jaar tijd) en je bewaart een backup van de film: dan zijn er toch nog talloze alternatieven...die ook niets kosten?

Maar het ziet er wel mooi uit hoor. Ik wil de keuze verder niets tekort doen, ik vind alleen de argumenten ervoor niet zo heel sterk...