Welkom op mijn blog!!



Het concept 23 dingen is mijn inziens een briljant idee om mensen op een redelijk simpele wijze de technische hulpmiddelen t.b.v gemeenschapsvorming aan te leren. Waar het op neer komt, is de mensen leren om te gaan met middelen waarmee ze op de digitale snelweg met elkaar van gedachten en beelden kunnen wisselen. Dit proces bevordert saamhorigheid, efficientie en motiveert mensen samen op zoek te gaan naar oplossingen of nieuwe werkwijzen.

De cursus zelf is geen magisch middel om een bibliotheek verder op de digitale snelweg te krijgen, maar het is wel de basis voor medewerkers van bibliotheken om op de digitale snelweg met anderen van gedachten, beelden en ervaringen te wisselen. Een vervolg op deze bouwsteen kan een cursus over concrete web 2.0 "bibliotheek" toepassingen zoals vob sitegenerator, gids, aquabrowser, videomodule, aladin, ikwilietsleren enz zijn.

De cursus 23 dingen is voornamelijk een doet-het-zelf cursus. Ik zal in mijn groep de mensen begeleiden en waar nodig helpen, maar het is de bedoeling dat mensen spelenderwijs zelf leren experimenteren. Ik zal voor de 23 dingen wel deze blog gebruiken om de basis elementen op een rij te zetten.

Ding #15 Podcast

Een podcast is een audiobestand wat via internet beschikbaar wordt gesteld. Persoonlijk kijk ik liever naar beeld dan dat ik een audiobestand afluister maar voor bepaalde onderwerpen waarvan ik op de hoogte gehouden wil worden, kom ik wel eens een keer op het net een podcast waarvoor ik wel de tijd neem om het te beluisteren. De laatste ging toevallig over het snelrecht. Volgens de rechters is het in de meeste gevallen ondoenelijk om het snelrecht binnen enkele dagen toepassen. Dit vanwege het feit dat het de politie tijd kost om verhoren uit te typen. Een hoogleraar strafrecht beargumenteerde in de podcast dat met de huidige middelen het achterhaald is en men daarom veel dagen nodig hefet alvorens iemand voor de rechter gezet kan worden. De verhoren kunnen namelijk opgenomen worden (podcast of vodcast)en in veel gevallen zelfs automatisch in tekst omgezet kunnen worden.

0 reacties: